
Понякога
в стремежа си да не разглезваме детето, започваме да му спестяваме похвалите и
поощренията. Но дали такова положително с мотива си намерение води до желаните
резултати? Похвалата или мъмренето, съответно наказанието, е обратната връзка,
която детето получава за поведението си. Тя му дава необходимата насока, като
определя приемливите според родителския мироглед граници, в които може да се
движи поведението му. Когато детето започне да прави връзка между конкретно
поведение и последствията от него, то започва да се учи да предвижда тези
последствия и да избира между една или друга постъпка. Така в една много ранна
възраст детето постепенно вгражда в себе си родителските възгледи за добро и
лошо, приемливо и неприемливо.
Представете
си дете, което е старателно и усърдно, което полага усилия да прави нещата
както трябва, но рядко бива възнаграждавано с похвала или насърчение. Сигурно
това дете ще продължи да се старае да прави нещата още по-добре и ако това остане
незабелязано, то ще изгради усещането за недооцененост и отхвърленост,
чувството, че каквото и да направи, то ще бъде незабележимо на фона на
постиженията на другите деца. Това е основата за ниската самооценка и непълноценността,
които по всяка вероятност ще продължат да се надграждат през годините.
Ако
детето е буйно и непокорно, то има още по-голяма нужда от положителни
насърчения, които да задават рамката на приемливото социално поведение. Ако на
такова дете се лепне етикет на трудно и непослушно, то със сигурност ще се
чувства различно от останалите деца и ще реагира именно през усещането за различност
и отхвърленост, и ще изпитва гнева и обидата на неприетия от групата. Но ако на
такова дете се помогне да види силните си страни и да се почувства в някаква
степен прието и одобрено, това може да окаже трансформиращо въздействие върху
неприемливите му социални изяви.
Така
че похвалата е изключително важна част при възпитанието на детето. Необходимо е
детето да бъде насърчавано без оглед на резултата за всеки случай, в който е
вложило усилия и се е постарало. Тези случаи трябва да бъдат важни за самото
дете, а не толкова за възрастния. Така родителят не само ще моделира поведението
на малкия човек, но ще положи основите за неговото добро самочувствие,
позитивна нагласа към света, където положените усилия се ценят, и съответно стремеж
към положително развитие.
Няма коментари:
Публикуване на коментар