„Който иска, търси възможности. Който не
иска, търси причини“.
Едни биха отговорили
еднозначно, че ограниченията са извън нас – в държавата, парламента, манталитета,
бедността. Други ще кажат, че ограниченията са вътре в нас – в начина на
мислене, страховете, онаследените нагласи от родителите. Съгласявам се с
вторите поради личното си разбиране, но също защото посоката, в която може да
се действа, някак носи по-големи шансове за промяна. По-лесно е да преобразуваш
собствените си вярвания, отколкото обществените, които се преобръщат не с
години, ами с десетилетия, както показа българският преход.
В какво собствено се
състоят ограниченията, които си налагаме сами? На първо място това са представите за живота, за нас самите и за другите, които се
формират в ранна възраст под влияние на семейната среда и училището и
периодично се надграждат в житейските периоди. Това са вярвания, които някога сме
възприели безкритично и за които обикновено не подозираме, че съществуват. Когато
детето се отглежда с любов и подходящи грижи, то вгражда в себе си отношението
на значимите хора към него и на тази основа формира ранните си разбирания за
света. Такова дете ще е в състояние да се доверява и да гради взаимоотношения,
ще може да поема рискове и да експериментира, ще може да развива потенциала си
и да реализира талантите си. Ако обаче расте в среда, в която негови основни
потребности, както физиологични, така и емоционални, остават незадоволени, то
формира съвсем други вярвания за себе си и околните, които рано или късно се
превръщат в пречка за реализацията му в семейството, работата, бизнеса. Ако едно
дете отрано интегрира схващането, че е слабо и безпомощно, впоследствие то ще
се опита да го компенсира, като се вживее в ролята на можещо и справящо се с
всякакви трудности. Животът на такъв човек е изпълнен с предизвикателства,
които мобилизират цялата му енергия, с непрекъснато себедоказване, търсене на
поредния връх за преодоляване и поемане на отговорности, които не са негови. Но
е възможно също детето да възприеме ролята на жертва в живота и тогава ще се
изживява като онеправдано в отношенията си или ще заема пасивна позиция в този
несправедлив свят, като прехвърля цялата отговорност за собствения си живот върху
другите.
Освен вярванията
съществуват и емоционални ограничения, това са страховете.
Те са особено действени спънки, понеже нищо друго не ни държи в тясната зона на
комфорта, както страхът. Той пази от реални опасности, но уви и от успеха. Човек
може да таи страх от одумване, негативна оценка, провал, загуба, болка, риск,
несигурност, неизвестност и това е
най-мощната спирачка, която някои не спират да натискат цял живот. Жалкото е,
че това са стари емоции и страхове, понеже емоциите, които преживяваме в
настоящето, обикновено са от миналото. Някога сме преживели провал и болезненото
чувство се е впечатало и се активира при всяка сходна ситуация, държейки ни в
капана на миналото.
Освобождаването от
вътрешните ограничения става чрез вътрешна работа по тяхното идентифициране, осъзнаване
и разпознаване на начините, по които се проявяват в ежедневието. След това
човек се изправя пред дилемата дали иска да продължи както досега или да
ъпдейтне старите си вярвания в съответствие с ресурсите, които притежава като
възрастен. Накрая трябва да приложи новите си разбирания на практика и да
формира нов подход и ново поведение. Звучи сложно, но веднъж щом
алгоритъмът е усвоен, нещата стават лесни. Във всеки случай осъзнаването на
вътрешните спирачки носи освобождение от миналото и е първата крачка към
създаването на живота такъв, какъвто го искаме.
Няма коментари:
Публикуване на коментар