Ти си виновен! Защо аз? Ами
кой? – фолклорна мъдрост
Не веднъж или два
пъти в живота си чувал "Ти си виновен това да се случи!" И винаги реакцията
е една и съща - замръзваш като виновно дете, което е готово на всичко, само и
само да докаже обратното или да изкупи предполагаемата вина.
 |
|
Истината е, че вината
е една от основните емоции, които детето изпитва достатъчно често, че да се превърне
в болезнено място. А всяко едно болезнено място е средство за манипулация, като
няма значение дали някой ще ни управлява нас, натискайки по болното място, или
ние ще управляваме другите, натискайки по тяхното болно място. При по-възрастните
поколения вината е един от основните начини, по които родителите са възпитавали
децата си, правейки ги удобни. Но и днешното поколение не прави голямо
изключение. Днес особено силно се внушава вина, ако не си достатъчно добър в
училище, нямаш най-добрите оценки или не си достатъчно послушен, че да
изпълняваш безропотно всички безумни изисквания в училище, поради което мама я
боли главата всеки път, когато се върне от родителска среща.
Какви други важни
неща е добре да се знаят за вината:
- тя е свързана с поемането на отговорности,
които не са наши. Това важи в частност за детската вина. С какво е виновно едно
дете, когато родителите му се карат? С нищо. Но любовта му към мама и тате и
желанието му да оправи нещата вместо тях го карат да поема вина за конфликтите
им и да вярва, че то не е направило нещо, както трябва, и заради това те се
карат. Това е нормална детска реакция, понеже всяко дете се изживява като
център на вселената;
- и тук е много важно
да се знае, че острото чувство на вина, което понякога изпитваме, е всъщност
нашата детска вина, която някога сме изпитвали по много. Емоциите не изчезват
никъде, особено повтарящите се силни емоции. Когато и да сме ги изпитвали, те
остават в нас и се проявяват при удобен случай. Това особено ясно проличава в
зрелите отношения с родителите. Ако като дете ти е била внушавана вина, като
възрастен ще продължаваш често да пропадаш в нея при общуването с родителя, без
да можеш да си обясниш защо се чувстваш виновен, без да си направил нищо;
- не бива да
забравяме, че вината е средство за манипулация. Това първо. А второ, че другият
ни манипулира най-често несъзнателно, поради което не бива да го мразим, а да
предприемем адекватни действия. Омразата към другия не е адекватно действие, нито
пък очакването той сам да се сети, че постъпва неправилно. Последното е
прехвърляне на нашата част от отговорността за случващото се върху него. /С
други думи, след като по рождение имаш уста и можеш да говориш, няма обективни
пречки да му кажеш, че постъпва неправилно. А ако не можеш да говориш, можеш да
му пишеш, нали?/
Какви могат да са
тези адекватни действия? Много е просто. Достатъчно е да излезеш от детската
позиция, в която реагираш на нечия манипулация с чувство на вина, и да реагираш
от позицията на възрастен. А как реагира възрастният? Като направи реалистична
оценка на ситуацията.
Да речем, че приятел
те моли за помощ, но ти му отказваш. Той е обиден, а ти се чувстваш виновен за
това, че си отказал, и за това, че се е обидил. Ако реагираш от позицията на
детската си вина, вероятно ще последват дълги обяснения, извинения и обещания
за вечно приятелство, за да ти прости и да престанеш да се измъчваш от угризения.
Ако реагираш от
позицията на възрастен, какъвто си поне на години, ще оцениш обективно всички „за“
и „против“ това да му се притечеш на помощ. Да речем, че те е помолил да го
закараш някъде с твоята кола, понеже неговата е на ремонт. Аргументи в полза на
помощта: 1/ той ми е помагал многократно, трябва да върна услугата; 2/ рядко ме
пита, вероятно наистина му се налага. Аргументи против помощта: 1/ трябва да
пътуваме след работно време, аз съм уморен, а утре ми предстои важен ден; 2/ не
ми е удобно да му взема пари за бензин; 3/ ако отиде с автобус, ще са нужни
по-малко пари и съвсем малко повече време, отколкото ако отидем с кола.
Въз основа на тази реалистична преценка можеш да избереш как да реагираш
на молбата за помощ, без да се чувстваш виновен, ако решиш да откажеш. Пък и
така ще отсееш приятелите, които изискват от теб детински доказателства за
здравината на дружбата ви. Отношения, в които вината и манипулациите
преобладават, са принципно инфантилни. Нещо като: „Ако сега ми позволиш да поиграя с твоите играчки, винаги ще бъда твой
приятел!“ , тоест „Ако сега ми
помогнеш, значи си истински приятел!“ Но всички знаем, че в живота не е
точно така.
Няма коментари:
Публикуване на коментар