Мислене
„или-или”
„Ако
не взема изпита с шестица, значи съм се провалил!”, „Не получих това повишение,
значи съм некомпетентен!”, „Не мога да понасям роднините му, ще го напусна.”, „Този
човек е безкрайно добър” или „Онзи човек е безкрайно лош.”. Нарича се още
дихотомно или поляризирано мислене, мислене на крайностите, което не включва
междинен вариант.
Това
е много разпространено мисловно изкривяване, което заляга в основата на неверни
умозаключения. За всеки страничен наблюдател е ясно, че вземането на един изпит
или неполучаването на повишение са събития с твърде частичен характер, за да сe
обвързват с крайни оценки или действия. Но за човек, който е под силен или
продължителен стрес, който е свикнал да се товари с хиперизисквания към себе си
и света и това го държи в постоянно напрежение, се оказва много лесно да мисли в
абсолюти. В главата му съществуват само два варианта – или всичко, или нищо –
среден път няма. Слага си черно-бели очила и се вкарва във филм без цветове и
нюанси.
Самото
поляризирано виждане за света изнервя допълнително, понеже наличието на уж само
два варианта за реакция ни подтиква да се стремим към крайни мерки тогава,
когато не са наложителни, и да играем „на живот или смърт” в прекалено
обикновени ситуации. Дихотомното мислене е нереалистично и ни вкарва в мрежите на
перфекционизма с неговите непосилни изисквания и свръхкритично отношение.
Добре
е да се знае, е, че мисленето „или-или” е вследствие на погрешно преработване
на информацията, при което човек игнорира голяма част от нейното съдържание; че
е присъщо на всички хора – без оглед на интелигентността, и че е особено
характерно, когато сме под въздействието на стресови емоции.
Това,
което можем да направим, е да се опитваме да забелязваме ситуациите, в които
мислим по „черно-бял” начин, и да потърсим друг подход, който да е различен от
крайностите. Ако пък това е трудно, понеже вече сме се изградили като
перфекционисти и хора, които не признават средно положение, може би не е зле да
се замислим за едно по-философско и омекотено разбиране за нещата. Например, от
крайности ли са изградени природата и светът? Има пустини и полярни студове, но
добре ли се чувства човекът в такива сурови условия, където трябва непрекъснато
да оцелява? Хиперизискванията са като да живееш в условията на пустинна жега и
полярен мраз, които не спират да се редуват.
По-лесно
и по-природно би било вместо да се самоизмъчваме с „всичко или нищо”, да
започнем да забелязваме малките си постижения и да се радваме на крачките,
които правим всеки ден, знаейки, че всеки малък успех прави целта ни все
по-реална.
Няма коментари:
Публикуване на коментар