
Любовта е нещо всеобхватно и затова я
свързваме с толкова много неща. Всеки влага собственото си разбиране. За един
любовта означава най-вече подкрепа и грижа, за друг - повече време, прекарано
заедно, за трети - приемане без осъждане. За четвърти любовта се свързва с
определени очаквания, които трябва да бъдат изпълнени, с изисквания, които
трябва да бъдат удовлетворени, или с одобрение, което трябва да бъде заслужено.
В ежедневието примесваме любовта с толкова много неща, че истинската й същност се замъглява и
размива. Така се получават разни варианти на любовта в зависимост от приоритетите
ни в живота. Например, ако сме амбициозни родители, най-вероятно ще товарим
детето си с изисквания за постижения, без да се съобразяваме дали желанията ни
съвпадат с талантите и предпочитанията на чедото. Естествено, ние действаме,
движени от загриженост и стремеж да осигурим най-доброто за бъдещето му, положителният
мотив тук не подлежи на съмнение. Ако пък сме свръхангажирани родители, сигурно
ще се „реваншираме” за перманентното си отсъствие чрез скъпи подаръци и презадоволяване
на детските капризи. Ако сме емоционално по-въздържани, най-вероятно ще ни е трудно
да изразяваме родителската си обич и за по-лесно ще оставяме детето да се „досеща”
за нея – „Ама той/тя знае, че го обичам.” /откъде ли?/.
От малки децата започват да получават сложни
послания за това какво е любовта и да градят собственото си разбиране за нея. Детското
мислене прави неочаквани връзки между нещата, то не е логическо мислене. Когато
едно дете чувства глад за любов, то започва да гради своите детски стратегии как
да я спечели. „Ако не тревожа мама, тя ще ме обича повече” – и в детската
главичка любовта започва да се свързва с това да не тревожиш другия, да не му
създаваш неудобства, да имаш незабележимо присъствие, да не притесняваш със
себе си. Или „Ако получавам добри бележки, татко ще бъде доволен и ще ме обича
повече” – и детето се учи, че заслужава обич, ако има успехи, а онзи, който се
проваля, не заслужава и не е достоен да бъде обичан.
Можем да си представим какво се случва,
когато детето пренесе тези разбирания в зрелия си живот. От една страна то вече
е поставило под въпрос правото си да бъде обичано и следователно добрата си самооценка,
а от друга е „разбрало”, че любов не се дава току-така, а при определени
условия, което неминуемо ще рефлектира върху отношенията и връзките му. И ето един възрастен, който е
убеден, че може да бъде обичан, само ако ..... и също така е убеден, че може да
обича, само ако ... Но любовта от типа „при условие, че” никога не оцелява. Дори
и да е силна и искрена в началото на връзката, после рухва под натиска на
условията, на които трябва да отговаря. Любовта „при условие, че” има много
малко общо с истинската любов – тази, която подкрепя и приема, без да
поставя условия и изисквания. Любовта, която не е равна на одобрение и не е
любов по заслуга.
Начинът, по който можем да избегнем вредните
послания за любовта, е като престанем да я товарим с всички тези неща, които тя
не е, и да обичаме децата си безусловно. Обвързаната с изисквания любов
всъщност издава страх и неувереност в техните възможности. Поначало залагането
на изисквания е неуместен начин да се развиват заложбите на едно дете. Много
по-ефективно е да се създават интереси и подходяща мотивация, за да постига детето
без натиск и принуда.
Така че казвайте на децата си, че ги
обичате, просто ей така, без повод, достатъчно често и на висок глас. Не ги
оставяйте да се досещат за любовта ви по косвени пътища, това е прекалено
трудно за едно дете и е по-вероятно то да се чувства самотно и пренебрегнато,
отколкото да прави верни догадки. Децата вярват на казаното от родителите и
когато няма разминаване между думите и поведението ви, можете да бъдете сигурни,
че детето ви е получило ясното послание, че е обичано. Нека знае, че има
любовта и подкрепата ви, дори когато сбърка, а не само, когато успява. Нека знае,
че във ваше лице има един извор на любов, който никога не пресъхва и е винаги на негово разположение, защото децата се нуждаят от това, за да се научат да
ценят и обичат себе си. Те гледат на себе си през очите на родителя и създават
самочувствието си въз основа на това дали родителят ги цени и обича или не.
Много е просто. Няма по-жадни за любов същества от децата. Нужно е само да ги
обичаме без очаквания и да се стараем те да знаят това във всеки един миг.
Няма коментари:
Публикуване на коментар