„В течение на живота на един човек личността се създава
изключително
от това, което слуша, и това, което чете.“ - Георги Гурджиев
Каква е разликата между
това да кажеш на някого „Ти си глупав!“ и „Ти постъпи глупаво!“ Двете фрази
изглеждат като еднакво съдържание, но формулирано по различен начин. Обаче
разликата е огромна, от земята до небето, така да се каже. Когато казваме на
някого „Ти си глупав, лош, неспособен, посредствен ….“ ние отправяме обида към
човека, към личността като цяло. Това е като етикет, който слагаме на другия за
наше удобство – може би защото сме видели други да го правят или понеже така ще
се почувстваме нещо повече от него, по-умни, по-добри, по-способни. Етикетирането
е като клеймо, което се лепва на челото и белязва човека. „Не ми говори за
него, той е лош“ и край. Оттук нататък нищо не може да се направи. Етикетът е
като аксиома, даденост, другият е такъв, какъвто сме го определили и не е
възможно да се промени.
Когато нападаме другия
като личност, общуването се прекратява. Партньорът се чувства атакуван и
застрашен, и е малко вероятно да чуе нещо друго от разговора освен
квалификацията по свой адрес. След което веднага минава в защита - някои се
отдръпват, други нападат, всеки според собствената си стратегия. Но общуването
все едно е приключило и не можем да очакваме положителни резултати.
Особено вредно е да се
отправят етикети към децата. Децата изграждат представата за себе си въз основа
на нашето отношение към тях. Те вярват буквално на това, което им казваме, и
ако им казваме, че са лоши или неспособни, и особено ако им го повтаряме, те го
възприемат и интегрират в оценката за себе си. Понякога виждам млади майки,
които не се скъпят в обидните квалификации към детето: „Откъде се взе такъв прост,
две думи не можеш да запомниш!“ или „Ей че си див, на кого приличаш?!“ На
такива майки много ми се иска да кажа: „Мило майче, още няма страшно, че детето
не се е представило в детската градина според очакванията ти или че не иска да
се стои като препарирано, за да не ти пречи. Проблемите ще дойдат после, когато
тръгне в живота с нагласата, че е просто, тъпо или безнадежден случай.“ Децата
формират вярванията за себе си най-вече въз основа на родителското отношение и
атмосферата в семейството. Затова на някои деца после им е трудно в живота,
въпреки че са умни и талантливи.
Когато казваме на
някого „Ти постъпи глупаво“, ние отправяме коментар само към определено поведение
или постъпка, но без да атакуваме личността. Това е критика, но частична. Когато
критиката е към нещо конкретно, човекът не се чувства застрашен като под
обстрел и има капацитета да се вслуша в казаното, особено ако усети, че тази
критика е добронамерена. Критикувайки конкретно действие, при това с
добронамереност, имаме всички шансове да постигнем целта на критиката – другият
да се вслуша. Критикуването на конкретна постъпка или поведение признава на
другия правото на грешка. Всеки може да сбърка, при това по много пъти, и всеки
може да се поправи. Така е устроен животът. Колкото и да се подготвяме за него,
учейки в добри училища и университети, и възприемайки безрискови стратегии,
никой досега не си е спестил грешките. Този вид критика слага акцента върху
грешката, която може да бъде допусната и поправена, за разлика от
квалификацията, която не допуска правото на промяна.
Иска ми се да кажа две думи
и за самобичуването. Самобичуването е вид етикетиране, но отправено към себе
си. „Аз съм лош, за нищо не ставам, не ме бива.“ С какво помагат тези нападки?
Помагат да се почувстваме още по-зле, да се депресираме, да възприемаме
неуспеха като нещо фатално и като краен резултат. Самонападките задълбочават
непродуктивното мислене и непродуктивното поведение и не водят доникъде. Докато
„Аз сбърках“ дава алтернатива, понеже носи идеята за другата възможност, която
сме пропуснали да забележим. Самоуважението и зачитането на собствената личност
са в основата на здравословното самочувствие, затова е важно да си даваме
правото на грешки и на развитие.
Няма коментари:
Публикуване на коментар